Nieuws

Kettlebell Basic Course

09.12.2016

Kettlebell Basic Course

 Start: Januari 2017

 Geef je op via de Facebook pagina of stuur een email naar info@bodyvisionmaastricht.nl

 

Wat is een kettlebell?

Een kettlebell is een trainingsgewicht van gietijzer. Het ziet er uit als een ouderwets kanonskogel met daaraan een handvat. Van oorsprong wordt de kettlebell ook wel “girya” of “ball of strength” genoemd en is ontstaan in de Sovjet Unie rond 1700.

Kettlebells zijn verkrijgbaar vanaf 4 kg tot meer dan 40 kg, telkens in stappen van 4 kg. Oorsponkelijk werd het gewicht gemeten in Poods (Russische pond), wat een Russische gewichtsaanduiding is. Een Pood is gelijk aan 16 kg.

 

Heb ik speciale training nodig om een kettlebell te gebruiken?

Wanneer je begint met het trainen met kettlebells kan dit het beste onder leiding van een gecertificeerde instructeur. Het bijwonen van de Basic Kettlebell Course zal je flink op weghelpen om eerst de juiste trainingstechniek aan te leren om blessures te voorkomen.

 

Word ik als vrouw niet te gespierd?

Vaak schrikt het vooral vrouwen af, als ze horen dat een kettlebell training uit zware gewichten bestaat onder hoge intensiteit. Het is juist een zeer effectieve manier om (terug) in vorm te komen door middel van korte explosieve trainingen.

Door middel van krachttraining ontwikkel je je fysiek, echter omdat vrouwen niet over dezelfde fysieke eigenschappen beschikken als mannen, zal dit niet zo ontwikkelen als mannen.

Van krachttraining met kettlebells worden de vrouwelijke vormen juist (meer) zichtbaar, het is geen bodybuilding, maar het atletisch aspect wordt naar boven gebracht.

 

Gebruiken jullie alleen kettlebells?

Buiten de kettlebells maken we ook gebruik van het lichaamsgewicht in de Basic Kettlebell Course. Zijn kettlebells ook geschikt voor ouderen? Natuurlijk!

Op latere leeftijd is het belangrijk om aan beweging te doen en spiermassa te behouden en zelfs te vergroten. Kettlebell training is daar geschikt voor, je bent nooit te oud om te beginnen.

  

Is kettlebell training ook geschikt voor duursporters?

Yes! Het trainen met kettlebells is een prima aanvulling op een duurtraining. Kettlebells verbeteren het prestatieniveau in jouw eigen sport, zorgen dat je uithoudingsvermogen vergroot en dat je sterker wordt.

Daarnaast zorgt het voor minder blessure gevoeligheid.

 

Is kettlebell training te combineren met andere sporten?

Kettlebell training is een goede aanvulling op alle andere sporten, ook op krachtsport. Kettlebells richten zich door de functionele bewegingen veel op de kracht van de heupen en de core-strength.

Goede heupen zijn de sleutel van de kracht in veel oefeningen en bewegingen.

 

Wat voor kleding heb ik aan tijdens een kettlebell les?

Draag comfortabele, losse sportkleding waarin je goed kan bewegen. Kleding moet niet veel en veel te ruim zitten (baggy), dat maakt het moeilijk voor de trainer om je houding en techniek goed te analyseren tijdens bewegingen. Draag ook sportschoenen met platte zool.

 

Hoe is een Basic Kettlebell Course opgebouwd?

De trainingen duren ongeveer 60 minuten en bestaan uit een maximaal aantal personen die goed kunnen worden begeleid door de trainer.

  • We beginnen met een warming-up en werken daarna aan de techniek van diverse kettlebell oefeningen.
  • Daarna start iedereen met de “workout of the day”.
  • We sluiten de training altijd af met een cooling down.
  • Na 4 weken succesvol de course te doorlopen, ontvang je je certificaat.
  • Hierna mag je meedoen aan de Advanced Classes waar we nieuwe gevorderde oefeningen zullen gaan uitvoeren in groepsles verband.

 

Welk gewicht is geschikt voor mij?

  • 4 kg kettlebell Vrouwen van 55+, vrouwen die heel lang niet aan sport hebben gedaan of een lage belastbaarheid hebben.
  • 8 kg kettlebell Voor alle vrouwen onder de 55 die blessure vrij zijn is dit de meest geschikte gewicht.
  • 12 kg kettlebell Voor vrouwen met een goede fysieke conditie en voor mannen van 55+ of met een lage belastbaarheid.
  • 16 kg kettlebell Voor alle mannen onder de 55 die blessure vrij zijn is dit het meest geschikte gewicht.
  • 20 kg / 24 kg kettlebell Voor mannen met een goede conditie en mannen die de basistechnieken onder de knie hebben.
  • 28 kg / 32 kg Voor sterke mannen die op zoek zijn naar meer uitdaging is 28 kg geschikt.
  • 32 kg voor de gevorderde krachtsporter.

 

Voordelen Basic Kettlebell Course:

- Kettlebell oefeningen zijn snel en eenvoudig onder de knie te krijgen, mits de juiste techniek aangeleerd.

- Kettlebells zijn compact, waardoor je zonder zelfs je voeten te verplaatsen, je hartslag zo hoog kunt laten slaan, alsof je 100 meter hebt gesprint.

- Kettlebell workouts zijn ontwikkeld zodat je meerdere spieren en gewrichten aanspreekt, hierdoor stimuleer je je verbranding enorm. Zelfs tot 24u na je workout!

- Sterke ontwikkeling van je stabiliserende spieren zoals je buik en rugspieren, waardoor je over het algemeen minder blessuregevoelig bent en sterker wordt.

- Core training en functionele sterkte ontwikkelen.

- Sneller, krachtiger en explosiever worden in andere sporten.

- Vetverbranding en spierontwikkeling door middel van de kettlebell trainingen.

- Voel je fitter, sterker, stabieler, mobieler, explosiever en flexibeler.

- Ontwikkel doorzettingsvermogen, verscherp jouw “mental toughness”, verminder stress.

- Kettlebell trainingen zijn kort van duur en het mooie aan kettlebell trainingen is dat je niet de focus legt op een bepaalde spiergroep. Hoewel het mogelijk is om bijvoorbeeld intensiever de buikspieren of armen te trainen, wordt je lichaam altijd voorzien van een gehele workout!

- Diverse onderzoeken die door de jaren heen hebben aangetoond dat de kettlebell een zeer gunstige invloed heeft op het zogenaamde groeihormoon. Door het stimuleren van dit hormoon wordt het op een efficiëntere wijze mogelijk om de groei van cellen van weefsels te bevorderen. Hierdoor wordt het lichaam aangespoord om energie te halen uit het verbranden van de vetreserves in het lichaam.

Tevens is bewezen dat het groeihormoon ook een gunstige invloed heeft op het spierweefsel. Wie met andere woorden niet alleen op zoek is naar een mogelijkheid om een strak en slank, maar ook een gespierd lichaam te krijgen doet er goed aan om even kennis te maken met de uitgebreide mogelijkheden die de kettlebell met zich meebrengt.

- Niet alleen mannen, maar ook steeds meer vrouwen ontdekken de interessante voordelen die verbonden zijn aan het gebruik van de kettlebell. Vrouwen die weliswaar een strak lichaam willen hebben, maar die niet zitten te wachten op gespierde uitstraling kunnen eveneens perfect gebruikmaken van deze vorm van trainen.

 

Planning Kettlebell Basic Course:

Week 1: Kettlebell Turkish Get Up

Week 1: Kettlebell Deadlift

Week 2: Kettlebell Goblet Squat

Week 2: Kettlebell Lunge

Week 2: Kettlebell Two arm swing

Week 3: Kettlebell Truster

Week 3: Kettlebell Press

Week 3: Kettlebell One arm swing

Week 4: Kettlebell High Pull

Week 4: Kettlebell Clean

Week 4: Kettlebell Snatch

Follow us on Facebook